Munkaforma: pármunka Anyag, eszköz: feladatlap-pár Idő: 10-15 perc Tantárgy: összes Mire jó még: komm. készség fejlesztése
A
módszer célja új ismeretek szerzése ill. idegen nyelv esetén a beszédkészség
fejlesztése. A módszer az információhiányra épít, ami szükségszerűen kommunikációs
helyzetet teremt, és az együttes, valamint az egymástól való tanulás
lehetőségét kínálja.
A
tanulók párban dolgoznak. A feladatot A és B feladatlapon kapják meg. Mindkét
feladatlap a megoldáshoz szükséges információknak csak az egyik felét
tartalmazza. A tanulók nem láthatják egymás feladatlapjait. Ahhoz, hogy a tanulók
ki tudják tölteni a saját feladatlapjukat a hiányzó információkkal,
kérdéseket kell feltenniük egymásnak.
Folytatás
lehet az, hogy további információkat, képeket keresnek a témával kapcsolatban,
majd közösen referátumot tartanak az osztályban – ehhez az szükséges, hogy
az osztályban többféle feladatlappal dolgozzanak a tanulók.
Ha
mindenki ugyanazzal a feladatlappal dolgozott, folytathatjuk a feladatot
partnerkvízzel is.
|
Adáshiba: képhiba/hanghiba
Munkaforma: egyéni->csoport->plénum Anyag, eszköz: filmrészlet, multimédiás eszköz, feladatlap Idő: 3p.+15p.+prezentáció Tantárgy: magyar, idegen nyelv, társ.tud. Mire jó még: komm.készség fejlesztése
A
módszer a film „többcsatornás” jellegét használja ki, a feladat idejére
szétválasztva a hangot és a képet. A módszer fókuszában a verbális és a
nonverbális jelek összekapcsolása áll. A cél a jelenet intenzív feldolgozása, azáltal,
hogy a tanulók egyszerre, egy időben vagy csak a hangra, vagy csak a képre
koncentrálnak, így a megfigyelőképességük is pontosabbá válik.
Képhiba: A tanár egy
filmből olyan jelenetet választ ki, amelyben a hangnak, a beszédnek különösen
fontos szerepe van. (A képhiba-feladat előtt esetleg már néhány részletet
láthattak a tanulók a filmből.)
A
kiválasztott jelenet alatt a tanulók hátat fordítanak a tévének /
vetítőfelületnek, és kizárólag a hang alapján próbálják elképzelni. Mit láttat
a kamera, milyen helyszínt, milyen perspektívából, milyen kameravezetéssel…
stb.? Ötleteiket a jelenet meghallgatása után kis csoportokban megvitatják, és
megegyeznek egy mindenki számára elfogadható megoldásban.
További
lehetőség: Levesszük a fényerőt, vagy sötét anyaggal letakarjuk a tévét.
A
csoportmunkát, ill. a megfigyelést segíthetjük egy filmes technikákkal
foglalkozó feladatlappal, amely a különböző alaptechnikákkal kapcsolatosan
tartalmaz információkat (pl. nagy totál, totál, közelkép, svenk, stb.)
Hanghiba: A
kiválasztott jelenetet úgy nézik meg a tanulók, hogy a képet látják ugyan, de
levesszük a hangot. (Ebben az esetben nem szükséges, hogy lássanak előtte már
hanggal is jeleneteket, hiszen érdekes lehet az is, milyen erősségű és tónusú
hangot képzelnek el az egyes szereplőkhöz.) A tanulók feladata, hogy
átgondolják, miről beszélnek a szereplők. A lehetséges dialógusokat
csoportokban megvitatják.
A
csoportmunka eredményét prezentálhatjuk à KEVERT
CSOPORTOKKAL, vagy csoportbeszámolókkal. A hanghiba esetén ügyesebb csoportok
hangalámondással is próbálkozhatnak.
A
prezentációkat követően a tanulók megnézik a jelenetet, és összehasonlítják
ötleteiket a valódi filmrészlettel.
Esettanulmány
Munkaforma: csoport->plénum Anyag, eszköz: feladatlap, dosszié háttéranyagokkal Idő: 45-90 perc Tantárgy: összes, főleg társ.tud. Mire jó még: problémamegoldás
A
módszer célja a problémamegoldó, elemző ismeretszerzés konkrét esetek és a
hozzájuk tartozó dokumentumok elemzésével. Az esettanulmány az exempláris,
feladatorientált, a valósághoz szorosan kapcsolódó tanulás egyik fő módszere,
melynek során a valóság eseményeit és történéseit egyszerűsített és sarkított
formában tanulmányozzák a tanulók. Cél, hogy a tanulók a konkrét esetekből
általános érvényű megállapításokat tegyenek, és közben kulcskifejezéseket
sajátítsanak el.
Iskolai
keretek közt különösen alkalmas a módszer a tanulókat közvetlenül érintő témák
feldolgozására, melyekben – érintettségük miatt – egyébként nehezebben
nyilatkoznak meg (a konkrét eset kapcsán mindez könnyebb). Olyan közéleti
problémák feldolgozására is jó a módszer, melyeket hajlamosak a tanulók
leegyszerűsítve, feketén-fehéren látni, vagy átsiklanak felette („engem nem
érint”).
Újságokból,
magazinokból folyamatosan gyűjtsünk aktuális, konfliktust hordozó híreket,
tudósításokat és hozzájuk kapcsolódó háttéranyagot, melyek alkalmasak
tantárgyunk bizonyos tartalmainak megvilágítására. Az eseteknek alkalmasnak
kell lenniük arra is, hogy általános következtetéseket vonhassanak le belőlük a
tanulók. Készítsünk hozzájuk feladatlapot ill. egy dossziét a szükséges
háttéranyagokkal.
A
tanulók a tanórán megismerkednek egy konkrét esettel, majd megkapják az ehhez
tartozó dossziét, melynek segítségével kiegészíthetik az eset megítéléséhez
szükséges ismereteiket. Az anyagok ismeretében megvizsgálják az esetet az
érintettek szemszögéből és külső szemlélőként is.
Ehhez
segítő kérdéseket kapnak a feladatlapon: Kiket érint az eset? Milyen helyzetben
vannak az érintettek? Mik a probléma főbb okai? Milyen fázisokra osztható az
eset alakulása? Mi a végeredmény? Milyen külső feltételek gyakorolnak hatást az
esetben érintett személyekre? Milyen nyilvánvaló vagy feltételezhető célokat
követnek az érintettek? Milyen eszközöket használnak fel érdekeik
érvényesítéséhez? Hogyan látják és kommentálják maguk az érintettek az
eseményeket? Milyen információkra lenne még szükséged, hogy minél jobban bele
tudj helyezkedni az érintettek helyzetébe? Te másként jártál volna el? Ha igen,
hogyan, és miért?
Több
szereplőt érintő eseteknél lehetőség van arra is, hogy minden csoport más-más
szereplő perspektíváját elemezze.
Az
elemzést plénumbeszélgetés zárja.
Feladatrally
Munkaforma: pármunka/csoportmunka Anyag, eszköz: feladatlapok, megoldókulcsok Idő: min. 45 perc Tantárgy: összes Mire jó még: gyakorlás, ismétlés, kooperáció
A
feladatrally módszert akkor használhatjuk, ha a téma megkövetel egy bizonyos
sorrendet a feladatok megoldásában. Alkalmazhatjuk akkor is, ha fontos, hogy a
gyakorlás során a tanulók lehetőség szerint minden feladatot megoldjanak, vagy
akkor, ha azt szeretnénk, hogy bizonyos feladatokat mindenki megoldjon
(ilyenkor a feladatrally végén találhatók az „extrák”). Heterogén csoportokban
gyakorlások során is szerencsés módszertani megoldás, mivel mindenki a saját
tempójában haladhat.
A
tanulócsoportok / tanulópárok konkrét feladatokat kapnak, amiket egyesével,
külön feladatlapokon rögzítünk. A feladatlapokat sorrendben, egymás után hozzák
el a tanulók a gyűjtő-helyről (pl. a tanári asztalról). A feladatok – hasonlóan a à
TANULÓÁLLOMÁSOK feladataihoz – igényeljenek változatos munkamódszereket,
fejlesszenek többféle kompetenciát, valamint legyenek zártak, azaz legyen
konkrétan definiált megoldásuk, és a tanulók ezáltal tudják saját magukat
ellenőrizni.
Ha
a tanulók kész vannak egy feladattal, a megoldást egy kijelölt helyen található
megoldókulccsal ellenőrzik, kijavítják az esetleges hibákat, átgondolják, mi
vezetett azokhoz, esetleg további forrásokat is megnézhetnek.
Ezután
visszaviszik a megoldókulcsot, és elhozzák a következő sorszámú feladatot.
A
feldolgozott / jól megoldott feladatokat ún. „menetlevélen” jelölik, a jó
megoldásért pontot szerezhetnek. Néhány esetben időkorlátot is adhatunk, a pontosságért
pluszpont járhat. Az a csoport nyer, akinek a legtöbb pontja van.
Jó,
ha az egyes feladatok kb. ugyanannyi idő alatt megoldhatók. Annyi feladatot
tervezzünk be, hogy a kötelező feladatokat lehetőleg minden tanulócsoport meg
tudja oldani a rendelkezésre álló idő alatt. Az extrák beiktatásával a
gyorsabban dolgozó tanulók sem unatkoznak, ha már kész vannak a kötelezőkkel,
de a lassabban ill. alaposabban dolgozók is biztonsággal teljesíthetik a
kötelező penzumot.
Felderítés
Munkaforma: csoportmunka/plénum Anyag, eszköz: fényképezőgép, diktafon, kamera, kérdőív, jegyzetfüzet... Idő: 1-5 óra Tantárgy: összes Mire jó még: -
A módszer célja
önálló ismeretek, tapasztalatok szerzése egy kevésbé ismert helyszín
felkutatásával. A kutatás – a tanulók aktivitását tekintve – különbözik a
hagyományos kirándulásoktól, mert a helyszínen nem idegenvezetés történik,
hanem a tanulók önállóan fedezik fel azt. A kutatások sikeres végrehajtása
érdekében néhány technikát alapszinten ismerniük kell a tanulóknak. Ide
tartozik többek között a célzott megfigyelés, a kérdőívezés, az interjúkészítés
technikája, jegyzőkönyv és vázlatok készítése, sajtóbeli információk nyomon
követése, stb. Egyéni kutatási feladatot adjunk viszonylag egyszerűbb
megfigyelési céloknál, csoportos kutatást javasoljunk a komplexebb
összefüggések feltárásához, amelyek kölcsönös segítséget és támogatást is
igényelnek a csoporton belül.
Előkészítésként
rögzítjük a felderítési célokat és felvesszük a kapcsolatot olyan személyekkel,
akik kapcsolatban vannak a kutatni kívánt hellyel. Meg kell állapodnunk az
időpontban, amikor a helyszínen fogadni tudják a tanulókat. Fel kell mérni,
hogyan, mennyi idő alatt és milyen költségekkel tudunk eljutni a helyszínre.
Meg kell állapodnunk az iskolavezetéssel és a kollégákkal, figyelembe véve a
kutatással járó sajátos időbeosztás órarendre tett hatásait. Egyes helyszínek esetén balesetvédelmi
oktatásra is szükség lehet.
A téma
kiválasztásánál fontos, hogy a tanulóknak legalább alapismeretekkel
rendelkezniük kell az adott kutatási témáról. Politikai és társadalmi területen
végzendő kutatásoknál a tanulói előismeretek kiemelt jelentőséggel bírnak. A tanulókat fel kell készítenünk a
szakszerű megfigyelésre, közösen gyűjtsünk kérdéseket és megfigyelési
szempontokat, tisztázzuk a kutatási lehetőségeket. Közösen vagy a
kutatócsoportokban meg kell határoznunk a munka lépéseit, és ki kell jelölnünk
a felelősöket. A tanulóknak gyakorolniuk kell a fontosabb kutatási technikákat
és a szükséges technikai eszközök használatát.
A helyszínen
kérdőívekkel, interjúkkal, feljegyzéseket, vázlatokat, fotókat és
videofelvételeket készítve a tanulók információkat gyűjtenek. A helyszíntől
függően a látogatás 1-5 órát is igénybe vehet. Az iskolába visszatérve
beszámolnak a benyomásaikról és élményeikről.
Eztán előkészítik
a gyűjtött információkat és anyagokat a dokumentáció ill. a prezentáció
számára.
Idővonal
Munkaforma: egyéni/páros munka Anyag, eszköz: - Idő: feladattól függően
Tantárgy: történelem, magyar, termtud. Mire jó még: ismétlés
A tanulók – előismereteikre ill. tippjeikre hagyatkozva
– kronologikus sorrendbe állítanak megadott eseményeket.
A következő lépésben segédanyagot használhatnak –
tankönyvet, internetet, más szövegeket –, hogy részletes információkkal
egészítsék ki az egyes bejegyzéseket. Végül az eseményeket idővonalként
plakáton rögzítik.
Az eseményeket lehet illusztrálni, grafikonná,
ábrává átalakítani. Az idővonalat a közös munka során a tanulók folyamatosan
kiegészíthetik. Állandó része lehet pl. a füzetnek, hogy amikor az adott
szakaszról tanulnak, a tanulók az óra végén, lezárásként önállóan felírják az
adott szakaszhoz a fontos információkat.
Variációk:
–
Új anyag esetén minden pár kap egy információt, ami
az idővonal egy szakaszán elhelyezett eseményre vonatkozik. Segédanyag
tanulmányozásával megkeresik, melyik lehet ez az esemény, és további
információkat gyűjtenek hozzá. A prezentáció során a párok az események
időrendi sorrendjében elmondják, ami a saját témájukkal kapcsolatban fontos.
–
A tanulók pármunkában
megkapják az idővonalat, mindegyiküknél más-más részletek hiányoznak, a kettő
együtt kiadja a teljes képet. Össze kell foglalniuk egymásnak, mi van a saját
lapjukon, és ki kell egészíteniük a saját, hiányos idővonalukat. (à A ÉS B)
Impulzusreferátum
Munkaforma: frontális és plénum/csoportmunka váltakozva Anyag, eszköz: vizualizálás: plakát, fólia, tábla, stb., moderációs kártyák, BlueTack Idő: 5+10perc/résztéma Tantárgy: összes Mire jó még: -
A módszer
segítségével rövid idő alatt sok információt közvetíthetünk, és emellett a
tanulók érdeklődése is növelhető az adott téma iránt. A módszert akkor célszerű
alkalmazni, ha a szakértőnek (aki lehet a tanár vagy egy, a témában jártas
diák) lényegesen több információja van az adott témáról, mint a hallgatóságnak,
ill. ha kevésbé lenne hatékony induktív módon eljuttatni az adott információkat
minden egyes tanulóhoz.
Az
impulzusreferátum rövid terjedelmű, a téma központi kérdéseire koncentrál, csak
a legfontosabb tényeket sorolja fel. Azokat, amelyek elegendőek ahhoz, hogy a
referátumot követő vitát elindítsák. A klasszikus előadástól tehát
terjedelmében, és a sokkal pregnánsabb, szinte mozaikszerű bemutatási módban is
különbözik. Feladata, hogy rövid betekintést nyújtson a témába, világossá tegye
a tanulók számára a téma legfontosabb aspektusait, ill. a vitatott kérdéseket.
Nagy segítséget nyújt a módszer abban is, hogy a tanulókat hozzászoktassuk az
önálló munkához és a csoportmunkában történő témafeldolgozáshoz.
A tanár vagy a témában jártas diák (ez az adott
szituációtól vagy osztálytól függ) megindokolja, hogy miért szükséges a
témával, kérdéssel foglalkozni. Kiindulhat konkrét példából vagy
esettanulmányból is. Meggyőződik arról, hogy vannak-e olyan tanulók, akik
valamelyest jártasak a témában. Minden diák elmondja, amit arról tud, vagy ami
arról az eszébe jut. Az elhangzott információkat az előadó felírja a táblára
vagy moderációs kártyákon a falra, táblára, csomagolópapírra rakja, hogy
mindenki jól láthassa.
Az előadó –
tartalomjegyzékhez hasonlóan – megadja a referátum felépítését, és megnevezi
azt a 3-4 főbb szempontot, amivel foglalkozni fog. A szempontok alapján a
tanulókkal együtt csoportosíthatja az előzőleg elkészített kártyákat, és
megjelölheti azokat, amelyekre a referátum során ki fog térni. Legfeljebb 5
percben beszél az első nagyobb témáról. Az adott kérdéskörben az előadónak
törekednie kell minél több gyakorlati példa bemutatására.
A résztéma
lezárása után a tanulók lehetőséget kapnak arra, hogy plénumban vagy
kiscsoportban megbeszéljék az elhangzottakat, kérdéseket fogalmazzanak meg,
melyekre a következőkben választ szeretnének kapni. Az előadó válaszol azokra
a kérdésekre, melyek szigorúan az első résztémához kapcsolódnak, amelyek pedig
a következő résztémát érintik, azokat beleszövi a 2. referátumrészbe. Ezután
minden résztémát hasonló módon dolgoz fel.
Összegzésként
vissza lehet térni a táblán, falon, csomagolópapíron található kártyákhoz,
mindenki kiemelheti az elhangzott résztéma információi közül a számára
legfontosabbakat.
Folytatható
a téma a vitás kérdések megbeszélésével, vagy csoportok alakíthatók, amelyek a
téma vázlatos ismerete alapján már képesek maguknak önálló tevékenységi
területet választani.
Információs sarkok
Munkaforma: egyéni munka/csoportmunka Anyag, eszköz: témától függően rövid szövegek, plakátok, hanganyagok, grafikonok stb. Idő: 10+35 perc Tantárgy: összes Mire jó még: ráhangolódás
A módszer lehetővé teszi, hogy a különböző
érdeklődésű tanulókat egyidejűleg motiváljuk az új téma feldolgozására, és
elősegítheti egy téma különböző aspektusainak gyors áttekintését.
Változatos információs anyagok összeállításával
lehetőséget adunk a tanulóknak, hogy az új témát több nézőpontból közelítsék
meg, aszerint, hogy őket a témának melyik aspektusa érdekli leginkább. Az óra
elején több „információs sarkot” készítünk elő (ez nem feltétlenül a terem négy
sarkát jelenti). Ezeken a helyeken a tanulók olyan szövegeket, diagrammokat,
képeket, újságcikkeket, modelleket, esetleg tárgyakat stb. találnak, amelyek
valamilyen ismeretet, információt közölnek az adott témával kapcsolatban.
Fontos, hogy minden információs sarokban a téma egy adott résztémájáról legyen
szó, így több nézőpontból megközelítve azt.
Az
információs sarkok számát a csoport / osztály létszáma határozza meg. Annyi
információs sarkot kell összeállítanunk a teremben, hogy egy-egy helyen
legfeljebb 4-6 diák tud dolgozni.
Fontos, hogy a témával kapcsolatos anyagok minden
információs sarokban gyorsan áttekinthetőek, szemléletesek és érdekesek
legyenek
A tanulók az óra elején áttekinthetik az egyes
információs sarkokat, és eldönthetik, melyik helyen szeretnének dolgozni.
Azt a sarkot, ami nem váltotta ki a tanulók
érdeklődését, ki lehet iktatni az adott órai feldolgozásból. Ha bizonyos
sarokban túl sokan, máshol pedig túl kevesen szeretnének dolgozni, akkor
segítenünk kell, hogy a tanulók lehetőség szerint optimális létszámban
dolgozzanak az egyes helyeken. Ahol nagyon sok az érdeklődő, érdemes
meggondolni, hogy nem lehet-e a tanulókból két csoportot kialakítani és / vagy
a témát két részre bontani. Fontos viszont, hogy ne kényszerítsük a diákokat
olyan téma feldolgozására, amit nem választottak.
Az egyes sarkokban a tanulók nemcsak tájékozódnak,
hanem konkrét feladatokat is megoldanak csoportmunkában, így elkerülhető a
céltalan nézelődés. Például kérdésekre keresnek választ az ott található
szövegekből, vagy diagrammot értelmeznek, stb. Az ezekhez szükséges
feladatlapokat, kellékeket is készítsük oda előzőleg a az információs sarkokba.
Munkaforma: Anyag, eszköz: Idő: Tantárgy: Mire jó még:
Munkaforma: Anyag, eszköz: Idő: Tantárgy: Mire jó még:
Munkaforma: Anyag, eszköz: Idő: Tantárgy: Mire jó még:
Munkaforma: Anyag, eszköz: Idő: Tantárgy: Mire jó még:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése